Toți fanii fotbalului au avut cel puțin o dată în mână un sticker făcut de Panini. Acestea au devenit sinonim cu competițiile europene și mondiale finale. Ulterior, s-au dezvoltat și în alte sporturi decât fotbalul. Astăzi, este o companie care valorează peste un miliard de dolari, dar cum a ajuns aici?
Compania poartă numele de familie al lui Giuseppe și Benito, doi frați italieni care au fondat compania în 1961. 60 de ani mai târziu, stickerele Panini au devenit o referință a tot ce înseamnă pasiunea pentru fotbal. Acestea au trecut de la diverse societăți și au rezistat de-a lungul timpului. De la epocă „fizică” până la cea digitală, Panini este încă renumit la nivel global.
Compania a lansat recent o carte care celebrează 60 de ani de la fondarea companiei, precum și relația acesteia cu fotbalul. Fabrica de producție este încă în orașul Modena, Italia, iar vânzarea de stickere sau carduri a devenit un fenomen global.
În Marea Britanie, primul album editat pentru campionatul intern a fost cel din 1978. A devenit un fenomen național.
Stickerele Panini au spiritul comunității. Totul era divizat, dar ei au adus suporterii fotbalului împreună. Nu conta ce jucător era sau pentru ce echipă juca, fiecare sticker trebuia colecționat. Toată lumea era în această nebunie, toți voia să-și termine albumele, toți voiau să se ajute reciproc. În adâncul acestui fenomen era chestie de schimb. Toate locurile de joacă din perioada respectivă aveau ecoul „Am, am, n-am” și-a amintit Greg Lansdowne, autorul al Panini Football Stickers: The Official Celebration.
Până în 1987, doar în Marea Britanie, Panini vindea aproape 100 de milioane de plicuri cu stickere de fotbal pe an. Stickerele cu Paul Gascoigne, Gary Lineker sau alți eroi naționali erau cele mai căutate în perioada anilor 1980-1990 în Regat.
Panini a pierdut drepturile pentru campionatul englezesc în 1994, o lovitură puternică, dar aceștia s-au axat și mai mult pe turneele europene și mondiale finale. Totodată, ei s-au reorientat și spre NBA, care reprezintă o bucată imensă de profit pentru companie.
Primul album de Cupă Mondială editat de Panini a fost Mexic 1970, iar pentru cel European a fost 1980. Albumele Panini s-au adaptat și vremurilor digitale, iar prima ediție de acest gen a fost produsă cu ocazie Cupei Mondiale din Germania 2006. Astfel, stickerele s-au adaptat ușor-ușor secolului 21.
Brazilia 2014 a reprezentat 100 de milioane de pachete vândute, iar, la nivel global, a fost ediția cu cele mai mari vânzări.
Panini a dat o lovitură de maestru odată cu oferirea de albume gratis, goale, pentru prima dată. Mulți oameni, mai ales cei în vârstă, le-au văzut și au acordat o șansă colecției. S-au bucurat atât de mult de ele, încât colecționează încă de atunci” a zis același Greg Lansdowne
În Statele Unite ale Americii există această memorie asupra colecționării de carduri încă dinaintea apariției Panini. Americanii au colecțioant mai ales carduri cu baseball. În timpul pandemiei, pornind din America, piața de cartonașe a explodat.
Cam acum 18 luni, americani aflați în lockdown s-au decis să colecționeze stickere și cartonașe cu fotbaliști. Ca rezultat, prețurile acestora, mai ales ale numelor mari din prezent sau trecut, au explodat. Acum câteva luni, o versiune a primului sticker cu Diego Armando Maradona s-a vândut cu peste 400.000 de lire sterline în America”.
În prezent, există clipuri pe YouTube sau forum-uri dedicate pieței cardurilor, precum și în ce să investești și în ce nu. Pentru unii, a devenit un job din care se întrețin, pentru alții, e doar o pasiune. Cupa Mondială din 2026 se va organiza pe tărâm american, alături de Canada și Mexic. Să fie ediția din acel an vârful iceberg-ului? Rămâne de văzut.