Țiriac Air, compania aeriană deținută de Ion Țiriac, se confruntă cu o perioadă de transformări majore. Chiar și avionul fraților Pavăl nu mai este administrat de de Țiriac Air, avionul fiind acum sub gestionarea companiei My Jet.
După ce a renunțat la mai multe aeronave din flota sa, compania a ajuns să dețină în prezent doar două aparate de zbor: un avion Global 5000 și un elicopter AW139. În ultimele luni, Țiriac Air a renunțat la trei dintre avioanele sale, inclusiv la modelul Phenom 300E, deținut de frații Dragoș și Adrian Pavăl, patronii Dedeman.
Compania lui Ion Țiriac se află într-un „proces de reorganizare”, după cum au declarat reprezentanții săi, iar flota aeriană a fost redusă la minimum. În august 2024, Phenom 300E, un avion privat achiziționat de frații Pavăl în 2022, a fost retras din portofoliul Țiriac Air și transferat către compania My Jet. Acesta a fost cel de-al treilea aparat care a părăsit flota în scurt timp, după ce, în iunie 2024, avionul Global 6000 a fost retras, iar în iulie 2024, Gulfstream Aerospace G200 a fost transferat către operatorul austriac Avcon Jet.
Această restructurare vine pe fondul unor pierderi financiare considerabile. În 2023, Țiriac Air a raportat o pierdere de 7,1 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 31 de milioane de lei, în contextul în care piața aviației private din România și din întreaga lume a suferit perturbări cauzate de crizele economice și fluctuațiile pieței energetice.
Potrivit unor surse din industrie, singurul avion rămas în flota Țiriac Air, un Global 5000, urmează să fie scos la vânzare, ceea ce ar putea duce la o eventuală suspendare sau chiar anulare a Certificatului de Operator Aerian (AOC) al companiei. Site-ul BoardingPass.ro a menționat că există posibilitatea ca, după vânzarea acestui ultim avion, Țiriac Air să își încheie activitatea de transport aerian regulat.
La apogeul său, Țiriac Air avea o flotă formată din cinci aeronave, atingând acest punct maxim în 2008. Fondată în 1997, compania este a doua cea mai veche companie aeriană din România, după Tarom, și a reprezentat un simbol al aviației private de lux din țară. În ultimii ani însă, Țiriac Air a trecut printr-un declin semnificativ, atât în ceea ce privește numărul de avioane din flotă, cât și în privința performanțelor financiare.
Phenom 300E, unul dintre avioanele retrase recent, este un model de lux produs de Embraer, cu o capacitate de opt locuri. Frații Pavăl l-au achiziționat în octombrie 2022 pentru aproximativ 9 milioane de euro, prețul acestui model variind pe piață între 6 și 13 milioane de dolari. După ce a fost operat o perioadă de Țiriac Air, avionul este acum sub gestionarea companiei My Jet.
De-a lungul anilor, Țiriac Air a fost sinonim cu aviația privată de elită în România, oferind servicii premium și o flotă de avioane de ultimă generație. Cu toate acestea, schimbările recente, pierderile financiare și restrângerea flotei reflectă provocările cu care se confruntă compania în prezent.
Ion Țiriac, în continuare considerat cel mai bogat român, cu o avere estimată de Forbes la 2,2 miliarde de dolari, a rămas discret în legătură cu situația companiei sale aeriene, dar reprezentanții Țiriac Air au confirmat că se află într-o fază de reorganizare