Ion Țiriac este un maestru al afacerilor și demonstrează acest lucru cu fiecare ocazie. Miliardarul român plătește o sumă modică pentru un teren extrem de important de la marginea Capitalei. Mutarea s-a dovedit a fi o mega-investiție.
Miliardarul român a decis, în urmă 23 de ani, să închirieze un teren care aparține Aeroportului Otopeni. Practic, compania statului a dat spre închiriere 12.500 de metri pătrați, iar Ion Țiriac a construit acolo o clădire evaluată la 15 milioane de dolari.
Contractul a fost încheiat pe 49 de ani și urmează să expire în 2048. Până atunci, Ion Țiriac și alte VIP-uri se pot bucura de curse private fără zone aglomerate la check-in, sau fără să-și fără griji pentru bagaje.
Ion Țiriac Air SRL a încheiat în 1999, la doi ani de la înființare, un contract de asociere în participațiune cu Aeroportul Henri-Coandă pentru o perioadă de 49 de ani în vederea construcției unui terminal de aviație generală pe un teren al aeroportului cu o suprafață de 12.500 mp, rezultând o investiție totală de aproximativ 15 milioane de dolari ”, se arată într-un răspuns pentru Newsweek al actualului director al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), George Dumitru Dorobanțu.
Țiriac și Aeroportul Otopeni au convenit ca pe perioada contractului conducerea aeroportului de lux să fie asigurată de Adunarea Generală. Mai mult, “părțile convin ca repartizarea profitului către asociați să se efectueze pe baza bilanțului anual, însă nu mai târziu de o lună de la aprobarea bilanțului în Adunarea Generală anuală”.
Până în prezent, aeroportul miliardarului român a avut doar doi ani pe profit (2005 și 2006), în rest compania a funcționat în pierdere sau pe 0.
Ținând cont de lipsa de profit a Asocierii, până în acest moment, CNAB (Compania Națională Aeroporturi București) a încasat valorile minime garantate prin contract în cuantum aproximativ de 400 mii USD pentru perioada de referință”, se arată potrivit sursei citate.
Important este faptul că asocierea nu a adus niciun profit statului, iar Ion Țiriac a plătit pentru terenul luat în chirie 1500 de dolari pe lună (0,0120 dolari pe metru pătrat). Metrul pătrat în zonă este de aproximativ 2 euro, dacă nu are utilități și 10 euro dacă are utilități trase.
Cu alte cuvinte, Ion Țiriac ar trebui să plătească, în mod normal, 125.000 de euro pe lună, însă datorită contra contractului încheiat pe 49 de ani, el plătește de 167 de ori mai puțin decât e prețul în piață.
Sursa citată menționează faptul că, statul a „subvenționat” astfel aeroportul lui Ion Țiriac cu 34,1 milioane de euro, dacă se păstrează paritatea euro dolar.
Conform contractului, participarea ar fi trebuit să fie astfel:
(a) pe durata amortizării investiției (…) profitul realizat se va repoartiza în proporție de 70% pentru SC Ion Țiriac Air SA și de 30% Companiei Naționale Aeroportul Internațional București-Otopeni (actualul CNAB); (b)După amortizarea integrală a investiției, profitul realizat se va repartiza în proporție de 65% pentru Ion Țiriac Air SA și de 35% pentru CNAIBO SA (actualul CNAB)”.